Week 3- Handen uit de mouwen, afstandsrelatie en uitbreken

19 april 2017 - Jeffreysbaai, Zuid-Afrika

Siyakwamukela ibhulogi yami!

(Zoeloe voor: Welkom op mijn blog!)

Fijn dat je weer leest! Terwijl ik dit schrijf, zijn we inmiddels de helft van onze ZA-periode al gepasseerd. Wat gaat het toch enorm hard! Van Rick mogen we dat niet meer zeggen en zeker niet: Dus geniet er nog maar even want voor je het weet is het voorbij. Haha!

Ok. We haken terug op maandag 3 april. Na een mooi weekend beginnen we weer met frisse moed. De kinderen hebben vakantie maar mooi genoeg is er op het project meer te doen, nog heel veel te doen! Jullie zagen de foto’s al van het terrein.. De werkplaats leek nog erger. Ook straks zal je het zien in mijn album, dat de brand, vorige maand enorm veel schade en chaos heeft aangericht. Lounga (de timmerman) heeft nog steeds orders lopen voor zijn eigen bedrijfje en weet ook niet waar die de tijd vandaan moet halen om er nieuw leven in te blazen dus we stellen onze paar helpgrage handen voor. We mogen die al snel lekker laten wapperen. De samenwerking moet nog wat op gang komen en het vertrouwd raken met de manier van werken idem dito.

We starten aan verrijdbare werkbankjes. De bedoeling trouwens van het opbouwen van deze plek, is tussen haakjes dat 18-20 jarige jongeren een vakwerkopleiding timmermanschap krijgen op hun niveau zodat ze met hun behaalde diploma succesvol kunnen doorstromen in de plaatselijke aannemersbedrijven binnen het opgebouwde netwerk van Joshua. Er is bij deze jongens en hun ouders geen geld voor de echte school en daar is de leskwaliteit ook erg laag. Lounga stopt dus met zijn bedrijfje en wordt leermeester. Dit wil hij gepaard laten gaan met de Bijbel in de hand.  In mijn ogen is hij zeer geknipt voor deze job.

Ja, dan is het Dinsdag 4 april. Een bijzondere datum, Ann en ik hebben namelijk een halfjaartje (ja voor ons betekent dat veel!) Helaas, geen kus, knuffel, belletje, nee zelfs geen appje want internet ligt er helemaal uit. Flink balen dus! Gelukkig kan ik mijn hoofd wat verzetten bij het ‘uitmesten’ van de werkplaats. Het knapt er hard van op. Savonds probeer ik nog eens 8x(!) contact te krijgen en zij doet ook haar best en dan bij de 9e keer eindelijk connectie! We hebben niet heel lang vanwege het opnieuw uitvallen van de verbinding, maar kunnen nog net even tussen neus en lippen elkaar feliciteren en zeggen dat we van elkaar houden. Op dit soort momenten (…)

Nou s’ochtends schrik ik anders maar wel mooi wakker uit een nachtmerrie: Een romantische trouwrij samen in Zuid-Afrika maar de overgevlogen familie en vrienden krijgen alleen maar bruine bonen als buffet en een saaie toespraak HAHAHA! Welke invloed heeft dat half jaar en die avondmaaltijd van gisteren?                De dag wordt er gelukkig wat beter op als er voor mij een soort van droom uit komt om een machinale te ontwerpen. Het plan wordt goedgekeurd en we gaan er direct mee aan de slag.

Elke dag starten we met een Bijbelstudie en gebed als mannen, mooie momenten waarin we veel van elkaar leren. Een mooie start van een werkdag! Ik start met  de maak van een zaagtafel wat me erg veel voldoening geeft. Jammer dat er geen rechte balk of spijker te vinden is (Alle spijkers zijn trouwens verroest en schroeven hier zijn volgens mij taboe). Maar leuk dat versterken de gevoelens van Zuid-Afrika weer, moet je maar denken.

Ahum, ok smiddags na het verbranden onder een slechte douche en het vergeten van een handdoek en erachter komen dat die allemaal op en kwijt zijn, gaan we een ander avontuur aan. Op vriendelijk verzoek van een vrouwelijke collega, bezoeken we een 90-jarige, demente, NEDERLANDSE vrouw. Erg fijn om je moedertaal weer te spreken en zeker voor haar. Ze begrijpt eigenlijk niemand en niemand haar. Ze vraagt dan ook een keer of 7 of we Nou echte Hollanders zijn hart en nieren, en hoe we hier dan toch terecht komen!           Deze middag  was weer een leuke afwisseling en dat werd door ons allemaal zeer gewaardeerd!

Vrijdag kom ik er weer eens en te meer weer achter dat er nergens vaart achter zit en ontdek één van mijn grote frustraties hier. Learn to deal with it! Wel aardig dat de jongens een biertje kopen om ons halfjaartje van dinsdag nog te vieren!

Ja en dan is het alweer zaterdag, en de pagina is ook alweer bijna vol dus ik moet gaan afronden. Ons laatste avontuur van de week was de gebedsmeeting (24H) om rivival voor de kerken in Eastern. Prachtig! Dus wij met veel moeite om 0445 ons bed uitgeklommen, komen we erachter dat het gebouw dubbel beveiligd is met sloten en alarmsystemen. Wat nu? Ik vind in het aardendonker met zaklampje een oude deur, overwoekerd met slingerplanten en prikkeldraad, maak het los en schrik me kapot als ik in een donker gezicht van een voorbijganger kijk.. die zich ook wild lijkt te schrikken. We vervolgen onze weg, loggen in bij de poort en pakken onze mountainbikes. Paar minuten later rijden we er grijnzend mee over The African highways by night. Ontsnapping succesvol geslaagd! Verder kort: We hebben een strandtocht gemaakt van ca. 30 km. en hebben deze leuke week afgesloten met een leuk avondje uiteten.

Genoeg weer voor deze week, ik zou zeggen,

Sanibonani!

(Zoeloe voor: Groetjes!)

..en bedankt!

1. Ruud:
    19 april 2017
    Meer foto's zijn te zien in het album (onder kopje foto's linksboven)
  2. Thirza Nieuwenhuis:
    Super leuk geschreven
    Wat een ervaringen, echt genieten!
    En die droom dan...Haha, helemaal in fantasieland :)
    Enjoy en groetjes daar!
  3. André & Gerdien:
    Sawubona Ruud!

Wat een mooi verhaal joh...ik zie het vóór me gebeuren!
    Allereerst...SIYAKUHALALISELA met je 1ste halfjaartje UTHANDO JWAKHO...jouw Anne Marieke! (Gefeliciteerd met je liefde voor Anne Marieke)
    Elkaar op zo'n moment niet kunnen bereiken is dan een 'ware beproeving' en goed om dat ook eens mee te maken...dat komt de liefde ten goede man ! :-) :-)
    Je loopt wel érg hard van stapel in je droom...een bruiloft met bruine bonen...ik zou dat wel lusten en was er graag voor overgekomen hoor...als er maar wél genoeg handdoeken zijn om ons af te kunnen drogen.
    Maar misschien mogen we het meemaken als de tijd daar is hier gewoon in Nederland.
    Leuk dat jullie zo bezig zijn met de opbouw van de werkplaats...Lounga zal niet weten wat hij meemaakt met zulke doorzetters als jij. Fijn dat dit dan ten goede komt van het uiteindelijke doel: ORA ET LABORA is hier dan ook van toepassing!
    Hopen dat het z'n uitwerking mag hebben op de jongens daar en er een échte groep vakmanschap timmerlieden zal ontstaan...ook al is het met kromme planken en roestige spijkers...bezig zijn is alleen al zo goed!
    Ik hoop dat je zaagtafel inmiddels in werking is ondanks de frustratie van 'Learn to deal with it'. :-(
    Tja...donker en blank...het blijft wennen, maar op den duur zal je niet meer van elkaar schrikken...was wel een mooi verhaal, die nachtelijke uitbraak uit het kamp.
    Dan met de mountain bike over the African Higways...hoe gevaarlijk is dat bij night...gelukkig jij bent blank...dan zal je nog enigszins 'opvallen' in de duisternis met je white face. :-)
    Nou Ruud...we hebben weer genoten en zien uit naar je volgende (laatste?) blog.
    Veel plezier en ZEGEN op je mooie werk daar!

SANIBONI van André & Gerdien bingelela nga Holland fresh.

Tot slot eindigen we met de Prediker:
    "Wie 'n bevel gehoorsaam, beland nie in die moeilikheid nie.
    Wie wysheid het, weet wanneer en hoe hy moet handel.
    Elke ding het sy tyd en sy manier.

Gods zegen voor jullie allemaal!
  4. Ruud:
    19 april 2017
    Haha Gerdien (denk dat jij dit allemaal schrijft..) en andre!
    Jullie uitgebreide reacties doen me enorm glimlachen en goed! Ik waardeer ze enorm!

Chop chop!
  5. Willie Oosthuizen:
    19 april 2017
    Joshua Projek is baie dankbaar vir die werk wat julle hier doen. Ons gaan julle mis!
    Ons werkswinkel lyk spoggerig en is heel bruikbaar ingerig vir die kinders!
    Baie dankie Ruud, Rick and Bas!!!
  6. Ruud:
    Baie dankie Willy!
  7. Eline:
    19 april 2017
    Zo te horen een prachtige tijd daar!! Wat leuk ook om even de foto's te bekijken. Wat is het daar ook prachtig! Super gaaf die kabelbaan over een waterval! Geniet er nog even van!!! Maar dat gaat vast voor de volle 100% lukken. :)
  8. Matthijs Mijnster:
    19 april 2017
    Na vele pogingen heb ik eindelijk de rust/tijd om je blog te lezen. Erg leuk om zo mee te maken wat je doet daar. Jouw enthousiasme spat van mn scherm! Heel veel zegen en vooral nog zoveel mogelijk genieten.
    Er wacht hier nog een baby'tje op knuffels van jou. Groetjes Matthijs Esmee Judah en Sion
  9. Am:
    21 april 2017
    Ik zeg...lekker bezig...zo genieten zeg! Leuk om ons sfeertje te laten proeven van je belevingen. Hier is het bijna meivakantie. De bootjes van Boaz en onze kids liggen in het water, nu het zonnetje nog....genietse van je laatste weekjes/trip.
  10. Ada de Raad:
    23 april 2017
    Wat fijn om zoveel mooie dingen te horen en te zien van je. We genieten van al dat moois.
    Gods zegen en nabijheid toegewenst.
    Lieve groeten van oom Adri en tante Ada.