Week 2- Start op het project

9 april 2017 - Jeffreysbaai, Zuid-Afrika

Molweni nonke, wamkelekile blog yam entsha!

(Xsosa voor: Hallo allemaal, welkom op mijn blog!)

Leuk dat je dit (weer) leest! In de eerste plaats bedankt voor al jullie reacties op de vorige blog. Geweldig dat jullie zo meeleven!

Ik wil jullie nu mee nemen naar onze 2e week (ik loop er 1 achter maar hoop dat weer zsm gelijk op te laten lopen.)

We begonnen deze week met onze eerste kerkdienst op dit continent. (J-Bay Bible Church). Het was fantastisch, we werden met open armen ontvangen. Dit blijft iets bijzonders, overal waar ik kom vind ik mensen waar je hetzelfde mee gemeen hebt; namelijk het geloof in de levende God. We deden gelijk al wat kleine vriendschappen op met de jongens daar. Ze nodigde ons gelijk al uit om zaterdag met elkaar naar de ‘waterval’ te gaan (kom ik later op terug).

Maandag (de 27) Hadden we onze eerste officiële werkdag op het project. Enorm leuke start. We voetballen met ze en helpen hen bij de lessen. Hun concentratie is erg laag en ze zijn enorm brutaal tegen collega’s. Worstel nog een beetje met balans tussen autoriteit tonen en eerste werkdag waar ik niet gelijk het meestertje wil uithangen.

S’ middags haal ik de eerste mountainbike op bij onze ‘boss’ maar rij mezelf bijna een ongeluk in nadat ik van een steile heuvel raas en even uit gewoonte rechts ga rijden (ze rijden hier links). Gelijk een leerzame les voor de komende tijd!

Vrijwel elke dag beginnen we met een Devotion. Dinsdag komt er een jongen van een jaar of 20 langs, om de kinderen te waarschuwen voor drugs en Dark Witch wat hier heel veel gebeurt. (Aanroepen van geesten en duivelse samenkomsten.) De kinderen herkennen het gelijk. Hij verteld iets van zijn negatieve ervaringen daarmee in zijn leven. Dat hij 3 zelfmoordpogingen overleefde maar Jezus vond en dat die zijn hele leven anders heeft gemaakt. Hij drukt ze sterk op het hart dat ze voor hun toekomst moeten knokken door hun verantwoordelijkheden te nemen: ‘’Als je dat niet doet krijg je hetzelfde oude leven als mij en dat wil je echt niet! Start vandaag en misschien ben jij wel de eerste die het anders gaat doen in je familie!’’

Donderdag hebben we typische Nederlandse kerkjes gemaakt met de kinderen. We proberen ook in zo iets simpels, vaardigheden aan te leren voor later zoals doorzetten, materiaalgebruik en creativiteit. Ze doen enorm goed hun best en ben echt trots op ze!  Vooral op Jolisha, een dove Xsosa jongen. De grootste van het stel. Hij geniet er altijd enorm van iets te doen met zijn handen, ondanks hele slechte moteriek. Ik heb die ochteend nog nooit zulke stralende, dankbare ogen in de mijne zien kijken! S’middags lekker naar het strand geweest met de kinderen.

Om kort te gaan: Vrijdag heb ik Lounga ontmoet, de maintainance-man van het Joshua project. Hij wil het werkplaatsje weer opbouwen dat verwoest is door  een grote brand vorige maand. Ik biedt aan mee te helpen en we ontwerpen samen iets nieuws. Maandagmiddag kunnen we alle drie starten. Heel veel zin in!

In het weekend hebben we zaterdag ochtend een mannenontbijt met veel christelijke mannen/ boeren uit Eastern (onze regio). Mooi om met elkaar te zingen, te eten en getuigenissen te horen. Weer veel ontmoetingen.

Om terug te komen op de uitnodiging van de jongens afgelopen zondag, gaan we met elkaar naar een soort (Grand)Canyon-achtige rotsgebied. De rit er naar toe was al gaaf maar dit slaat alles. We springen van de rotsen af (ca. 5m.), sommige van meer dan het dubbele! Er hangt ook een kabelbaan waardoor je door de canyon vliegt met een achtbaanmaag. Nou erg leuk allemaal en we sluiten af met een kampvuurtje waar we worstjes op braden. Eksie-Perfectie! (Fantastisch)

Nou ik denk dat ik maar eens moet gaan stoppen voordat ik nog meer afhakers krijg bij dit lange weekverslag. J  Vergeet de foto’s niet die een leuke impressie geven van dit alles en bedankt weer voor de aandacht!

Sala! (Xsosa voor: Tot ziens!)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erna Tolkamp:
    Goed bezig!+
  2. Je zusie:
    9 april 2017
    Leuk weet om te lezen! Ps. Ik kan geen fotos vinden. Misschien ligt het aan mij maar dan weet je dat ;)
  3. Ruud:
    9 april 2017
    Dankje! Inmiddels wel. Verbinding was weg.
  4. Jolanda B:
    9 april 2017
    Leuk Ruud! Prachtige ervaringen en mooi werk. Gods zegen!
  5. André & Gerdien:
    NJANI WENA!
    Jêbô Ruud ... dat was weer een mooie story man!
    Je hebt al weer heel wat meegemaakt...Nice pictures...Exse perfektie!
    Van de J.Bible Church, voetballen, mountainbiken (met overleven), met de kabelbaan door de Canyon scheuren en zandkastee-challenge, kerkjes gemaakt, maar vooral nuttig geweest... jij bent trots op Jolisha, nou wij zijn trots op jou hoor!
    Leuk dat je ook een eigen werkplaats hebt opgezet; dat ligt je wel.
    Een moeilijke taal dat Xhosa hè? veel geklik met de tong...bijna niet te volgen.
    Indrukwekkend dat er ook gewaarschuwd wordt voor drugs en Dark Witch...een groot gevaar voor de jeugd.
    Al met al hebben we jouw blog weer met veel plezier gelezen en kijken weer naar de volgende uit...zo zijn wij ook een beetje in Jeffrey's Bay en dat ligt ons wel. :-) :-)
    en...Jij niet te veel peuzelhappies hè?!

Tot slot dan nog: Ken Hem in alles wat jy doen en Hy sal jou die regte pad laat loop.
    "Impumelelo, umsebenzi omhle!"

Ukwanga André & Gerdien
  6. Joop:
    10 april 2017
    Super gaaf!!! Ook vele herkenbare dingen toen ik in Z.A was, zo mooi en reken maar dat we ook veel van hen kunnen leren!
  7. Jasja en Leontien:
    10 april 2017
    Wauw, wat een mooie en diverse belevenissen zwaag! Mooi die foto's erbij. Van houtbewerken tot in de diepte springen, van ingrijpende persoonlijke contacten en leiding geven tot fijn zingen en Hem loven!
    Idd je zou flinke blogs kunnen schrijven!
    Gods zegen, succes bij alles en geniet bewust! We kijken alweer uit naar je volgende weekverslag, op zijn/jouw tijd!
  8. Opa en oma Mijnster:
    10 april 2017
    Lieve Ruud, we hebben van je verhalen genoten. Wat heb je al van alles meegemaakt, alleen voortaan wel links aanhouden, want we hopen je hier weer heelhuids te zien. We zien je genieten. Wat heerlijk dat je zoveel mensen blij mag maken en dat je God groot mag maken. Heb je nog iets van Annemarieke gehoord ? Leuk dat je ook heerlijk in je vrije tijd schitterende activiteiten kan doen. Wat een prachtige foto's zeg. Nog een hele goede tijd en Gods zegen. God het ons nie beloof 'n wolkelose dag , Maar Hij het ons beloof lig vir elke dag, rus na al ons arbeid, hulp en raad en krag, genade en beproeving, liefde ewig waar,innige vertroosting, trou onwankelbaar. Veel liefs van opa en oma.
  9. Pa en ma de ruiter:
    10 april 2017
    He Ruud, wat een avonturen beleef je daar in dat verre Zuid Afrika!
    Wat mooi dat je dat houtbewerken allemaal kan doen met de kinderen en de jongens.
    Dat was toch je doel om daar heen te gaan en dan dat zingen en die contacten!
    Ik zou wel willen zeggen als a.s. schoonmoeder Doe je wel voorzichtig op die mountainbikes en met dat springen van de rotsen, dat zei ik ook tegen Jasja en Imke als we in Oostenrijk of Frankrijk op vakantie waren. Maar de Heere is gelukkig ook bij jou in Zuid Afrika en bij je lieve Anne°Marieke in Ethiopie- We zijn blij dat we weten hoe met
    jullie gaat nu je zo ver weg van Holland bent met de mooie tulpenvelden hier op Flakkee. We wensen jullie daar nog een fijne en gezegende tijd toe en zien uit naar de
    volgende verslagen. Alleen zie ik de foto´s niet zo gauw langskomen.
    Dikke knuffel van de schoonma en schoonpa.
  10. Am:
    10 april 2017
    Ha wat heb jij het naar je zin zeg, idd voorzichtig hé ! Vanavond naast je pa en ma gezeten Stille week dienst, ik dacht al wat komen die houte kerkjes van je foto's bekend voor. Ik wens jij/jullie ook goede voorbereiding deze stille week toe! Zegen en wijsheid toegewenst.
    Nog iets van Ann gehoord?
  11. Johan & Matthea:
    16 april 2017
    Ha Ruud,
    Wat een belevenissen zeg! Je kunt je creatieve talenten goed inzetten bij het project! Gaaf zeg!
    Een hartelijke groet van ons