Week 1- Welcome in SOUTH-AFRICA!

4 april 2017 - Jeffreysbaai, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!

Hoogtijd voor mijn eerste update. Ik heb wat lang op me laten wachten maar het is hier vaak erg druk en het internet is slecht, dus hopelijk gaat dit lukken.. De foto’s stapelen zich inmiddels op en de belevenissen ook!

Mensen, wat een prachtig werelddeel is dit! Ik zie hier dingen die ik nooit heb gezien, de natuur is hier indrukwekkend en de cultuur zo anders.

Ik zal even kort beginnen met het begin: Vrijdag 17 maart heb ik Anne- Marieke (mijn vriendin)  uitgezwaaid op Schiphol voor haar vertrek naar Ethiopië (ook voor 7 weken stage). Moeilijk maar des te meer zin om ook te gaan. Maandag de 20e zelf met de boys opgestegen. Lange reis van ruim 24 uur met alle struggles van dien. Maar de volgende dag veilig geland op Port Elisabeth. Daar werden we zoals afgesproken opgewacht door een teamlid van het project die inderdaad te herkennen is aan haar grote smile :-)

Even later reden we zigzaggend tussen de geiten door in een ‘bakkie’(pick-up) van het vliegveld af. Het klimaat is warm en klam maar al aardig afgekoeld. Onderweg kijken we onze ogen uit. Apen, palmbomen, tafelbergen en later bij de oceaan dolfijnen!

Ons hotel is primitief maar erg leuk en er is zelfs een swimmingpool! Tevreden vallen we moe in slaap. De rest van de week mogen we bijkomen en de stad verkennen. Om kort te gaan; We krijgen daar wat hulp bij van Willy de manager of het Joshua project. We rijden door de krottenwijken. We horen van de grote problematiek van alcohol, drugs, prostitutie, geweld en armoede. We zien 6 dixies, omringt met een vlakte vol afval. Midden in de wijk. Daar  moet dus iedereen mee doen. Stroomdraden liggen gewoon op straat, kleine snoertjes tappen het af, andere steken gewoon uit zonder doel, dat is niet het enige gevaar, overal liggen kapotgeslagen drankflessen, terwijl de kinderen die net uit school komen, veel op blote voeten lopen. Een deel van de kinderen hier zal onze doelgroepen gaan vormen. Goed om deze beelden in het hoofd te blijven houden!

We bezoeken het project nog 2 keer die week. De eerste indrukken zijn erg goed, we hebben genoeg bekijks met lengten zoals Bas (2m.), blauwe ogen, blond haar krullen en.. jazeker, arm- aderen haha! Grote bewondering!

Om me al wat meer thuis te voelen plak ik in het weekend wat foto’s en kaarten op en maak ik een geïmproviseerde kast van touw en vuilniszak bij het ontbreken van een kast. Een boekenplank van een lattenbodem kan er ook nog bij. Net thuis.  Ook onze eerste kookkunsten zijn een feit. De winkel vereist wel een wandeltocht van paar kilometer maar daardoor leren we algauw het leven kennen hier.

Verder zijn we zaterdag naar het strand geweest: hoge golven, surfers, prachtig weer en nog nooit zulke mooie schelpen gezien. S’ avonds blijf ik mijn vers getikte blog net zolang proberen te uploaden totdat ik mijn geduld verlies om het slechte internet en ga slapen ;-)

Tevreden terugkijkend op deze week die wel een eeuwigheid leek met alle indrukken, zie ik de komende weken hier prima zitten!

Ik zou zeggen ek sien jullie, totsiens!

1. Erna Tolkamp:
    5 april 2017
    Wat leuk om te zien! Jullie doen het zo te merken,goed, ga zo door
  2. André & Gerdien:
    5 april 2017
    Wat een mooi verhaal Ruud!
    We hebben alle dagen zitten wachten maar dan krijg je ook wat!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt man, maar wij willen je natuurlijk hier weer terug zien...onthou dat hoor.
    Ja een ware cultuurschok; dat zal het zijn, je wereld gaat er opeens anders uitzien; klein wordt groot en groot wordt klein bij alles wat je daar ziet.
    Onthou dan maar de woorden die in Spreuken staan geschreven

Luister my seun, en aanvaar wat ek jou sê.
    Dit sal jou lewensjare baie maak.
    Moenie 'n weldaad weerhou van iemand aan wie dit toekom, terwyl dit in jou mag is om dit te bewys nie.
    Moenie vir iemand sê: "Gaan eers terug en kom môre weer, dan help ek jou" as jy nou reeds kan help nie....

tot zo ver...veel plezier ruud...we wachten de volgend blog met spanning af!
    XX Andre & Gerdien Baas
  3. Bas Hofman:
    Hoi Ruud
    Wat leuk om te lezen.
    Wat gaaf ook om die foto's te zien.
    Veel succes en vooral zegen!
  4. Neline den Hartog:
    Wat cool Ruud!!
    Tof om te lezen man! :)
    Veel zegen bij wat je daar allemaal zal gaan doen en geniet er vooral van!!

Succes!!
    Groetjes, Nel :)
  5. Maurice en Annemieke Snel:
    Hee Ruud,

Wat super leuk om je verhaal te lezen en je foto's te zien! Wij zijn ver weg; God is zooo dichtbij!

Tot Snel,
    Maurice en Annemieke Snel
  6. Opa en oma Mijnster:
    5 april 2017
    Ha Ruud , wat leuk om jou blog te lezen. Wat heb je al veel mooie dingen beleefd, en mooie dingen mogen doen.Zo kunnen we toch de dingen met jou mee beleven. Heerlijk dat je zoveel voor anderen en God mag betekenen. Gefeliciteerd met je nieuwe neefje Sion, het is weer een prachtig wondertje.We genieten er weer van. Hgr.en lfs van oma
  7. Am:
    6 april 2017
    Hi ...je hebt het zo te lezen super naar je zin, gaaf hoor. Genietse , zegen en ik kijk uit naar je volgende belevenissen
  8. Je zusie:
    6 april 2017
    Heej broertje van me waar ik zo ooongelofelijk trots op ben!! Wauw wat gaaf om te lezen en wat ben ik ontzettend jaloers! Genier ervan deze verdere tijd, leer veel, wees tot een grote zegen en ik zie er ook wel naar uit om je weer te zien. Liefs!
  9. Johan & Matthea:
    8 april 2017
    Ha Ruud,

Wat leuk om zo je belevenissen te kunnen volgen! Een mooie tijd gewenst!!
  10. Pa en ma de ruiter:
    8 april 2017
    Hallo Ruud, wat fijn om zo een beetje je leven in het verre Afrika te kunnen volgen via deze reisblog. Wat een mooie natuur daar en wat een armoede daar ook. We wensen je
    Gods zegen toe de komende vier weken en kijken uit naar je volgende blog. Groeten aan
    de andere jongens en doe voorzichtig met al dat glas en afval! Wij gaan de Stille Week in hier en gaan zo op weg naar Pasen. Wel vreemd idee voor jullie daar!
  11. Opa en oma Mijnster:
    19 april 2017
    Hee Ruud, gelukkig stuur je foto's er bij. Je straalt gewoon man. Wat een prachtige werkplaats. Wat een machines. En die werkbank staat recht.... zo hee, met spijkers!
    Ik ga volgende week 8 dagen weg maar jullie zien elkaar in geen 7 weken. Nee, das niks. 8 dagen is al een heel lange tijd. Wel leuk dat Jij, Annemarieke, Boaz en ik op 5 mei weer terug op Schiphol zijn. Nou dan hebben we daarna genoeg om bij te praten. Wees een zegen daar zodat je zelf ook gezegend wordt. Ook de hartelijke groeten van oma. Oma zegt dat je een gezellige schrijver bent en ook zo mooi wat je doet. Zeg maar een zendeling in opleiding. Probeer nog maar even te genieten zonder je grote liefde. Daarna wordt het allemaal weer gewoon. Zou dat zo zijn? Nog een opsteker van oma:
    2 kor.12:9 : my genade is vir jou genoeg, want my krag word in swakheid volbring.